bronnen

Beeld manipulatie

Mag je een beeld bewerken zodat interessanter wordt voor de beschouwer? Mag je het beeld zo manipuleren dat de inhoud van het beeld totaal veranderd?

Binnen de journalistiek zijn inmiddels diverse discussies, rellen en ontslagen gevallen bij het niet netjes hanteren Retoucheer-gereedschap van photoshop.

Hilckmann bewerkte een foto digitaal, zodat de indruk werd gewekt dat een legervoertuig zelfstandig door de woestijn zoefde. In werkelijkheid was de terreinwagen stuk en werd hij gesleept. Hilckmann poetste de sleepstangen als ’storende elementen’ weg. Daarvan heeft hij nu spijt. Op het moment van bewerking zou volgens Hilckmann niet de nieuwswaarde, maar de schoonheid van de foto voorop hebben gestaan. http://www.villamedia.nl/nieuws/bericht/defensiefotograaf-bewerkte-winnende-foto/34065/ . Hilckmann won met deze foto de derde prijs bij de zilveren camera.

Originele foto. Mubarak links

Gemanipuleerde foto Mubarak loopt vooraan in het midden

http://www.metz-opleidingen.nl/index/Photoshop_-_Retouche_en_ethiek.html

2 foto's samengevoegd tot 1 foto

 Een fotograaf van de Los Angeles Times is ontslagen nadat hij twee foto’s had gecombineerd om een beter compositie te verkrijgen. http://www.photofacts.nl/fotografie/rubriek/panorama/fotomanipulatie_bij_nieuwspanoramas_hoe_ver_mag_je_gaan.asp

Stelling

“Een foto manipulatie zoals, het verwijderen van personen, aanpassen van beelden, croppen, en of welke manipulatie dan ook mag niet worden gebruikt voor nieuws fotografie en of moet aangegeven worden bij de foto “

Raoul de Lange, 2011

Fotograaf Raoul de Lange exposeert zijn werk in de vorm van souvenirwinkel waarin hij o.a. mokken, t-shirts, kussens en flessen wijn verkoopt. Op alle items staat een kleurig blokjespatroon van pixels. De pixels ogen vrolijk en onschuldig maar blijken afgeleid te zijn van confronterende en bloederige persfoto’s van de Arabische Opstand in 2011.

“Het gaat over zelfcensuur en vrees voor het verstoren van het eigen welbehagen”, zegt Raoul de Lange. “Ik noem het zelfcensuur of maatschappelijke censuur, omdat de mensen die voor ons censureren onderdeel zijn van de maatschappij. De media zijn de poortwachter die informatie filteren op basis wat zij verwachten dat hun publiek wel en niet wil zien. Maar zo houden ze essentiële dingen weg. Die zijn soms schokkend, en we zouden ze inderdaad liever niet zien, maar die beelden zijn wel noodzakelijk om een oordeel te kunnen vellen over de situatie in de wereld.” Via zijn souvenirwinkel wil De Lange de mogelijkheid bieden van een confrontatie. Hij heeft zijn idee gepresenteerd in de vorm van een winkel om de bezoekers niet meteen af te schrikken. “Ik moet verhullen en verleiden met het gestileerde beeld en ze daarna laten ontdekken wat er eigenlijk achter zit. De walging is misschien wel nodig als aanzet om de situatie te veranderen.”

(bron: NRC, Dirk Limburg, 1 aug 2011) http://www.mediacultuur.net/bronnen/mug-shots

 

Plaats een reactie